Dan Wakefield

Audio Director og co-founder hos Rubarb AS


Les det følgende mens du holder en varm kopp te, med tjukk engelsk aksent og et snev av ironi. Oversatt til norsk delvis av chatGPT og min veldig intelligente partner, Benedikte. -Dan

Hvem er du, og hva holder du på med?

Hei, hei! Jeg er Dan, en britisk fyr som bor i et oppussingsobjekt i Bærum sammen med samboer og våre to søte barn. Jeg har hovedsakelig jobbet med lyddesign de siste ti årene; laget musikk og lydeffekter til dataspill.

Jeg har også jobbet med spilldesign, skriving, ledelse og produksjon, mm. Jeg er medeier i et par mindre norske spillstudioer, det nyeste er Rubarb AS, som er min nåværende dagjobb, hvor jeg er lydregissør. Vi gjør oppdragsarbeid for ulike selskaper; lager spill, kunst og lyd. Vi er også i gang med flere små, originale spillprosjekter.

For 20 år siden, i et tidligere liv, drev jeg små lydstudioer i London og Bristol, hvor jeg spilte inn og mikset band.

Mine hobbyer inkluderer å ta hyppige høneblunder på grunn av et utmattende familieliv, sitte oppe til 2 på natta og doomscrolle på telefonen, og samtidig se rynkene mine vokse. Hvis jeg får tid opp i alt dette, liker jeg å spille videospill, skrive sanger, lære meg nye instrumenter og lese.

Her er hvor jeg tilbringer dagene mine under bakken som en muldvarp

Hva slags hardware og dingser bruker du?

Jeg jobber på en Windows-PC med en av disse latterlige Samsung Odyssey G9 49-tommers skjermene. Jeg foretrekker den fremfor å ha to skjermer side om side, for da måtte jeg ha sett på en eller den andre, og sittet med hodet vridd hele dagen. Samtidig er fjerndeling av skjerm et mareritt, det samme gjelder skjermopptak, noe jeg trenger av og til når jeg lager lyd til animasjoner og sånt. Men masse skjermplass er veldig nyttig når jeg jobber med mange ting samtidig.

Jeg bruker ulike mus fra Logitech MX-serien som jeg bytter mellom i løpet av dagen for å minimere smerte fra gjentagende belastning eller senebetennelse, hva enn det er jeg har. Jeg burde nok oppsøke noen for det. Jeg bruker MX Vertical, den nye MX Lift og en MX Master 2.

Jeg bruker et Logickeyboard med snarveier tilpasset lydprogramvaren jeg bruker, noe jeg kommer tilbake til, og jeg har et lite Arturia keyboard foran meg på pulten for å drodle musikalske ideer uten å måtte tvinge meg opp og slepe meg selv helt bort til pianoet.

Jeg sitter i en nydelig sveitsisk designkontorstol jeg kjøpte billig fra den italienske ambassaden i Oslo. Merket er Vitra, og den er fortsatt veldig behagelig etter ti år.

Jeg bruker en gammel, men fortsatt utmerket RME Fireface UFX som lydkort, som lar meg få lyd inn i programvaren via mikrofoner og lignende. Den eksploderte faktisk litt, og det er supervanskelig å finne et verksted i Oslo som kan bytte ut en kondensator, så jeg bruker midlertidig en UA Volt 276 mens jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal reparere RME-en. (Hvis noen vet om noen som kan fjerne en sprengt kondensator og lodde på en ny, si ifra!) Jeg er faktisk veldig fornøyd med Volt-en, selv om det er et relativt billig verktøy. RME-en kostet 10 ganger så mye, men jeg har ikke savnet den så mye.

Vennligst unnskyld mine mange prestisjefylte priser i bakgrunnen

Jeg har en gammel Neumann U87 som jeg vanligvis bruker til vokal, og en Sennheiser MKH 8040 som har en ultrasonisk frekvensrespons, noe som betyr at jeg kan ta opp lyder og strekke eller pitche dem veldig lavt før de høres ut som om de er manipulert. Det er kanskje kjedelig å lære om, men stol på meg, det er veldig nyttig for lydarbeid og å få små ting til å høres store ut eller for monsterstemmer, for eksempel. Roar!

Neumann U87, som jeg brukte alle sparepengene mine på å kjøpe for 20 år siden

Jeg har et par Munro Egg 150 monitorer som jeg elsker, selv om de ser litt rare ut. De har veldig detaljert og flat lyd, noe som gjør musikklytting til en drøm, og selvfølgelig er flat lyd det man trenger når man jobber med lyd, for å være sikker på at man ikke legger til eller fjerner frekvenser som er kunstig fremhevet eller dempet av høyttalerne.

Og når jeg trenger å være stille eller skal ta opp noe med mikrofon, bruker jeg et par Beyerdynamic DT 990 og DT 770 Pros henholdsvis. Disse er også nyttige hvis jeg lager musikk til et skrekkspill, og barna er et sted i nærheten.

To par hodetelefoner, en til hvert øre for multitasking

Og så er det skrivebordet mitt. Mitt store, dumme skrivebord som tar opp halve rommet og har plass til 22 rack-enheter, hvor jeg bare bruker to. Men jeg elsker henne. Skrivebordet er en Argosy Dual 15K, et 250 kg amerikanskbygd monster av et studio skrivebord som nesten er umulig å finne i Norge nå.

For meg ser hullene der rack-enhetene skulle vært ut som øyne som gråter av tomhet

Dette er hardware’n jeg bruker hver dag og er avhengig av. Jeg har mye mer, spredt rundt overalt, som jeg har samlet opp over de siste 25 årene. Instrumenter overalt, kabler, trommer, kameraer, lys, akustisk behandling, osv. Jeg innser mens jeg skriver dette at folk som jobber med lyd har mye utstyr som er essensielt for jobben. Jeg har faktisk relativt lite hardware sammenlignet med mange andre i samme bransje.

Og hva slags software?

Når det gjelder software, bruker jeg hovedsakelig et program som heter Nuendo, som jeg har brukt i litt over 20 år. Nuendo er der jeg lager musikk og lydeffekter, og mikser og masterer lyd.

Det er et hav av software-plugins jeg bruker daglig som jeg også har samlet i løpet av noen tiår, vanligvis i pakker på salg. Dette er ting som kompressorer, EQ-er, reverb og delays, og lignende effekter. Jeg bruker mange forskjellige avhengig av jobben, men for å nevne noen, bruker jeg ting fra Fabfilter, UAD, SSL, Goodhertz, Valhalla DSP, SoundToys, osv.

Den lille Sennheiser MKH 8040, som lytter fra innsiden av sin enorme luftballong

Så har vi software-instrumenter, som synther og virtuelle orkestre. Her har jeg også hundrevis jeg har kjøpt opp gjennom årene. Jeg bruker så mange forskjellige at jeg ikke er sikker på om det er nyttig å skrive dem alle opp her. 8Dio, Slate & Ash, Embertone, Teletone, Toontrack, Sonokinetic, Cinematic Studio, Cinesamples, Performance Samples, Arturia, U-He, osv.

Så er det lyd-middleware som Fmod og Wwise, hvor jeg legger inn lyd og organiserer den i systemer før det sendes videre til en spillmotor for implementering. Og så er det selve spillmotorene, som Unreal og Unity, hvor jeg gjør jobben med å få lydene til å fungere på de riktige stedene.

Vi bruker Discord til intern kommunikasjon og Notion til alt som har med organisering av arbeidet og dokumenter. Jeg bruker Sheets til ulike ting, som nettbaserte asset-lister for å organisere med utvikleren hva jeg skal lage, og hvordan det skal oppføre seg i spillet.

RME Fireface UFX. Litt eksplodert

Jeg bruker Obs til å fange opp ting som filmsekvenser og animasjoner, slik at jeg kan dra dem inn i Nuendo for å lage lyder til dem, så alt synkroniserer seg riktig.

Og så har jeg Backblaze som kjører konstant i bakgrunnen og sikkerhetskopierer alt på datamaskinen min til skyen i tilfelle en forferdelig brann, eller om et synkehull sluker huset mens jeg er på butikken.

Hva er drømmeoppsettet ditt?

Jeg tror ikke jeg er så langt unna drømmeoppsettet mitt. De fleste tingene jeg kunne ønsket meg er luksusartikler, som finere gitarer eller et fancy tyrkisk teppe. Kanskje oppgradere til et surround-lydsystem. Jeg tror det kunne vært artig å ha litt mer rack-hardware å fikle med, men jeg er så vant til å ta opp rent og bearbeide med software. Vi holder akkurat på å pusse opp huset vårt, så jeg er heldig nok til å kunne designe mitt eget lille studio som skal være i kjellerstua vår.

Nei, men helt seriøst, jeg pleier ikke å ha priser rett foran meg sånn som dette, men vi renoverer, og jeg har ikke noe annet trygt sted å legge dem. Jeg lover at jeg skal få meg en smakfull hylle

Det jeg gjerne skulle hatt, er muligheten til å grave under hagen vår og utvide kjelleren, så jeg kan lagre alt utstyret mitt der i stedet for å prøve å finne interessante måter å stable det opp langs veggene i studioet. Jeg skulle også gjerne kunne hørt på en plate mens jeg jobber, noe jeg ikke kan gjøre fordi jobben min er å lage musikk.

Kanskje en sånn Recording in Progress-lampe utenfor døra. Kanskje en av de store massasjestolene i et hjørne til når jeg har en stressende dag, og et boblebad i det andre hjørnet. Men nå drømmer jeg virkelig.

Tusen takk for meg!